Het kabinet is van plan om twee verschillende
sluiers op de openbare weg te verbieden: de boerka, waarbij het hele
gezicht
bedekt wordt, en de niqaab, waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn. De
argumenten die voor een verbod worden aangedragen zijn niet al te
sterk. Een boerka zou een dekmantel kunnen zijn voor criminele
activiteiten. Heeft
Heftige
Harry dan ooit een bank overvallen in een boerka? Lijkt me ook lastig
als je
hard weg wil rennen.
Dat neemt niet weg dat een
boerka onaardig op mij
overkomt. Voor contact is het belangrijk om de ogen en het gezicht van
een
ander te zien. Het dragen van een boerka is het weigeren van een
belangrijk
onderdeel van menselijk contact. Dat is onaardig en in sommige
situaties ook zo
onwerkbaar (onderwijs, werk) dat een ik me daar een anti-boerkaregel
goed kan
indenken. Maar moet dat via een wet geregeld worden? Ik vind dat een
beetje met
een kanon op een mug schieten. Als een leerling een zonnebril op zet
sommeert
de leraar ook gewoon om de zonnebril af te zetten of de klas uit te
gaan.
Vrouwen bedekken in de Islam
hun hoofd om zich te
onttrekken aan de sexueel onderzoekende blikken van mannen of om te
voorkomen
dat ze worden lastiggevallen (Soera 33:59). Hoewel ze daar met een
hoofdbedekking
gedeeltelijk in slagen, roept het de vraag op: leg je zo het probleem
wel bij
de goede partij. Jezus zegt: ‘brengt je oog je op de
verkeerde weg, ruk het dan
uit’ (Mattheus 18:9). Hij wijst daarmee mannen (mensen) op
hun eigen
verantwoordelijkheid: je kan een ander niet de schuld geven van je
wangedrag
door te roepen: ‘ze zag er ook zo mooi uit, ik had mijzelf
niet in de hand, ze
had zich beter moeten bedekken’. De Koran is elders trouwens
minder eenzijdig
en schrijft ook voor dat mannen hun ogen moeten neerslaan (Soera 24:30).

Een ander motief om een
hoofdbedekking te dragen
is moderner. Een hoofdbedekking is dan een teken van zelfbewustzijn en
versterkt de identiteit. Het laat aan de hele wereld en aan jezelf
zien: ik ben
een moslima. Jezus is misschien niet tegen alle identiteitskenmerken
van
mensen, maar hij heeft er ook niet veel mee op. Vrome uitingen moet je
niet aan
iedereen laten zien om daarmee de show te stelen. Ze zijn iets tussen
jou en
God (Mattheus 6:1-18).
Wij leven in een cultuur die
alles wil zien. Alles
moet kenbaar zijn en doorzichtig. Waarheid is bij ons een naakte
waarheid.
Geheimen worden ont-sluierd. Een vrouw in een boerka stelt daaraan een
grens.
Mensen vinden dat onaangenaam, ze worden er zelfs agressief van.
Misschien komt
dat ook wel omdat er voor hen niet meer is dan de zichtbare wereld.
Een vrouw in een boerka kan er op wijzen dat in
onze wereld niet alles te zien is. Niet alles is kenbaar, niet alles is
te
doorgronden. Er is een wereld bij een mens en bij God die verborgen is.
Die
wereld wacht er nog op om openbaar te worden als nieuwe schepping van
God. Ook
dat is een reden om de boerka niet te verbieden.
Coen Wessel
Verschenen op: digitaledominee.nl
in december 2006
|